Consumptie

Eet minder of geen vlees

Welkom bij de eerste blog post! Deze post gaat dan ook gelijk over de meest belangrijke actie die je zelf kan uitvoeren om je Ecologische Voetafdruk direct en substantieel te verbeteren. Eet minder of geen vlees!

Van alle tips om je Ecologische Voetafdruk te verbeteren is dit de belangrijkste. Op dit moment zijn er wereldwijd zo een 1,5 miljard koeien, 1,1 miljard schapen, en 900 miljoen geiten. Dieren die door ons gehouden en gegeten worden scheiden massaal methaangassen uit. Volgens conservatieve schattingen neemt wereldwijd de veehouderij 15 procent van de uitstoot van broeikasgassen voor haar rekening. Deze dieren krijgen enorme hoeveelheden (genetisch gemodificeerde) landbouwproducten (granen/ mais/ soja) te eten, voedsel wat daardoor niet voor mensen beschikbaar komt en er mensen honger lijden. Voor het voedsel van deze dieren wordt vaak bebost gebied ontgonnen en deze grond wordt door zeer monotoon gebruik uitgeput.

schapen

De intensieve veehouderij gebruikt grond intensief wat zorgt voor veel mest en ammoniakuitstoot. In landen waar geen goede afspraken zijn over de afvalstoffen van deze industrie loopt men kans op verzuurde grond en grondwater. Daarbij gebruikt de veehouderij enorm veel zoet water en zorgt de productie van melk en vlees voor veel dierenleed. Daarnaast is het eten van vlees minder gezond dan plantaardig alternatieven. Bij vleeseters komen fatale hartaanvallen en dodelijke kankers vaker voor. Los van het feit dat goedkoop vlees de supermarkten overspoelt met kilo-knallers is het eten van vlees significant duurder dan een vegetarische maaltijd.

Het minder eten of niet eten van vlees heeft kort opgesomd de volgende positieve invloeden:

  • Het voorkomt leed bij dieren
  • De uitstoot van Co2 wordt verminderd
  • Er komt meer ruimte beschikbaar voor bos
  • Er is minder honger op de wereld
  • Je gezondheid gaat er op voorruit
  • Er is minder verontreiniging van grond en rivieren
  • Je bespaart er geld mee

Als er zoveel redenen zijn om minder of geen vlees te eten, waarom eten zoveel mensen dan dagelijks grote hoeveelheden vlees?

Dit is een belangrijke vraag! Als het niet of minder eten van vlees zorgt voor een betere gezondheid, minder dierenleed, minder broeikasgassen, meer geld, meer bos, minder honger in de wereld en schonere grond en rivieren, waarom eten we nog zoveel vlees? Voor het beantwoorden van deze vraag gaan we dieper in op de geschiedenis en onze (onbewuste) beweegredenen voor de  consumptie van vlees.

Waarom eten we eigenlijk vlees, hebben we het echt nodig?

Om na te gaan waarom we vlees eten, moeten we naar de (verre) geschiedenis. In de prehistorie waren de mensen alleseters. De keuze voor vlees was een natuurlijke; met een volle maag met langzaam verterend vlees kon men een lange tijd warm blijven en had men veel energie om nieuwe voedselexpedities op te zetten of verder te trekken. Veel later deden we aan landbouw en maakten dieren een integraal onderdeel uit van het leven op het platteland en de voedselketen. In deze tijd van werken op het land en na de industriële revolutie was er behoefte aan krachtig voedsel om lichamelijk werk te verrichten, vlees voorzag daar in.

Tegenwoordig zijn we (in de ontwikkelde wereld) minder lichamelijk met ons werk bezig en is er minder rede tot het eten van zware maaltijden. In dierlijke producten zitten wel vitaminen zoals B12 die men echt nodig heeft. Men adviseert daarom dat veganisten (die ook geen zuivel en eieren eten) en speciale groepen vegetariërs B12 voedingssupplementen tot zich nemen.

Waarom eten we zo vaak vlees?
Als je vroeger aan tafel zat kreeg je waarschijnlijk van je ouders dagelijks vlees te eten omdat dat nu eenmaal normaal was. Het dagelijks vlees eten was puur een gewenning en daarnaast een uitvloeisel van de na-oorlogse tijd waarin vlees een luxe- en statusverhogend product was. Het gaf aan dat er voldoende was om te eten, de uitdrukking als ‘daar is vlees in de kuip’ (daar is het goed) geven dat aan, tegenwoordig is het toegang hebben tot vlees niet meer elitair, maar deze gewoonte van veel vlees eten is blijven bestaan.

Het niet in twijfel trekken van onze vlees-eet-gewoonten komt mede door onze afstandelijke relatie met vlees. Wanneer je zelf dieren hebt, er voor zorgt en deze vervolgens zelf slacht voordat je deze kunt eten dan is dat waarschijnlijk een dusdanige reality check dat je geen vlees zult verspillen. Typisch is dat in voedselreclames voor melk en kaas de ‘blije’ koe een integraal onderdeel uit maakt van de marketing van het product, terwijl bij een hamburger of rookworst het lijdende voorwerp uit beeld blijft.

Wat bepaalt eigenlijk hoeveel vlees je eet? 
Het valt op dat de portionering van vlees nogal kan verschillen van mens tot mens. Zo zie je soms advertenties van horecabedrijven die adverteren dat het eten van een groot stuk vlees een echte mannendaad is en het wordt geportretteerd als iets om hoger op de apenrots te komen.

Dat horecabedrijven deze mannenburgers proberen te promoten heeft waarschijnlijk iets met de winstgevendheid te maken en vermoedelijk heeft onze kijk op de portiegrootte van vlees de laatste jaren een evolutie heeft doorgemaakt die door deze voedselgiganten is georkestreerd.

Is vlees eten echt zo lekker? 
Als je het puur rationeel bekijkt is er niets begerenswaardig aan een platgeslagen gebakken gemalen koe of een samenraapsel van afvalvlees gedeponeerd in 190 graden frituurvet. De hunkering naar het afgestorven opgebakken lichaam van een mede-zoogdier moet toch uit een andere hoek komen. Vermoedelijk is dat enerzijds weer de gewenning; vader sneed op zondag het vlees en het stukje vlees wat vandaag op tafel staat brengt je weer even terug naar dat moment in 1985 op zondag voor Studiosport toen vader er nog was en tijd voor je had.

Anderzijds zou het kunnen zijn dat de toevoegingen aan het vlees zoals suiker, glucosestroop en andere additieven (sausjes en marinades) een onderdeel kunnen zijn van de verslavende werking van het eten van vlees. Daarnaast is voedsel uit de snackbar en de eigen frituurpan licht verslavend door het vet wat door het lichaam wordt gesignaleerd en wordt opgeslagen.

Conclusies:

In de huidige tijd hebben we vlees als stevig voer om ons werk te doen niet nodig. Dierlijke producten zoals zuivel en eieren zorgen wel voor het verkrijgen van vitamine B12, maar deze zijn ook door het nemen van voedingssupplementen te krijgen.

(Er is dus algemeen gezegd geen dwingende reden om vlees te eten)

Het eten van veel vlees heeft na de oorlog een luxe en statusverhogend karakter gehad, deze gewoonte van veel vlees eten is ten onrechte blijven bestaan.

(Onderzoek ongezonde gewoonten en vervang deze (gedeeltelijk) met goede gewoonten)

De afstand tussen ons en wat we eten maakt dat we minder ontvankelijk zijn voor eventuele misstanden met ons eten en het leed wat ons eten veroorzaakt. Verkopers van vlees hebben over het algemeen baat bij onze verwijdering van ons vlees.

(Als je een eerlijker gevoel wilt bij het nuttigen van vlees, zorg dan dat je zo dichtbij mogelijk bij de leverancier van het vlees terechtkomt of slacht je eigen vlees)

De grootte van het stuk vlees wat je eet zal waarschijnlijk een onderdeel zijn van de marketing van horeca- en voedselbedrijven.

(Ga eens bij je zelf na of het wel verstandig is om dagelijks 200 gram bio-industrievlees te eten, voor het zelfde geld eet je 3 maal in de week een stukje entrecote van 100 gram van de biologische slager)

De aantrekkelijkheid van vlees komt mede door de additieven die aan vlees worden toegevoegd zoals suiker, glucosestroop en andere ingrediënten. Ook kunnen sausjes die bij het vlees gegeten worden en het vet waarin vlees wordt gebakken een verslavende werking hebben.

(Koop, als je vlees koopt, puur vlees zonder additieven, eet geen sausjes bij je vlees en om toch je frituurvet binnen te krijgen, neem een vegetarisch alternatief als je naar de snackbar gaat)

Producten om je consumptie te verbeteren

Vershoudclips

Vershoudclips

2,35 Incl. btw

Deel dit bericht via